Czy świat może istnieć bez informacji?
Na pytanie "Czy świat może istnieć bez informacji?" próbowali odpowiedzieć sobie uczniowie z klasy VIa. Udało im się to z pomocą pani Justyny Motyki, która w środę, 21 listopada zaprosiła ich na lekcję biblioteczną.
Były to zajęcia z zakresu edukacji medialnej, na których zostały poruszone ważne zagadnienia związane ze środkami masowego przekazu i ich wpływu na odbiorców.
Szóstoklasiści pracując w grupach nauczyli się odróżniać prasę tabloidową od opiniotwórczej, informację od opinii. Mogli wcielić się w rolę dziennikarzy pracujących dla różnych mediów, przygotowując krótkie nagłówki prasowe, zapowiedź radiową, redagując tytuł artykułu internetowego oraz relację na żywo, którą reporter wygłosiłby przed kamerą telewizyjną.
Dowiedzieli się, że zadaniem dziennikarzy jest przekazywanie rzetelnych i bezstronnych informacji oraz różnorodnych opinii zgodnie z tzw. etyką dziennikarską. Są już jednak świadomi, że dziennikarze jako twórcy przekazu medialnego mają duży wpływ na opinię publiczną oraz polityków, ale sami też mogą ulegać ich wpływom. Korzystając ze słownika, poznali znaczenie pojęcia „populizm”, które w języku mediów zrobiło zawrotną karierę.
Zajęcia biblioteczne, przeprowadzone w tak ciekawej formie, uzmysłowiły nam, że informacja we współczesnym świecie ma ogromne znaczenie. Trzeba tylko nauczyć się odróżniać rzetelne, wiarygodne fakty od powierzchownych, sensacyjnych doniesień, które próbują manipulować odbiorcą.
Dziękujemy serdecznie Pani Justynie za zaproszenie do biblioteki w Dworku, profesjonalnie przeprowadzone zajęcia, ciekawą dyskusję, mądre pytania i odpowiedzi oraz kreatywne zadania.
Agnieszka Maciąga