8 marca kobiety w całej Polsce świętują swój dzień. O Dniu Kobiet nie zapomnieli też chłopcy z kl. IV a.
Chociaż w mniejszości, stanęli na wysokości zadania i zaskoczyli swoje koleżanki profesjonalnie przygotowaną niespodzianką. Do życzeń dołączyli pięknie udekorowane kubeczki. Było też coś miłego dla podniebienia. Pyszne wypieki - babeczki i placki rozpływały się w ustach. Szczególną popularnością cieszyło się ciasto marchewkowe.
Po słodkim poczęstunku dziewczynki brały udział w konkurencjach wymyślonych przez swoich kolegów. Zadania do wykonania losowały z kapelusza. Było sporo śmiechu i dobrej zabawy.
Klasowe świętowanie upłynęło w przyjemnej atmosferze. Jestem pewna, że ten radosny nastrój będzie się utrzymywał w naszej zgranej klasie przez cały rok, a chłopcy będą dżentelmenami nie tylko od święta.
Dziękuję chłopakom oraz ich rodzicom za doskonale przygotowaną imprezę.
Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga
Spotkanie z panem Michałem Wójcickim
17 stycznia uczniowie klas czwartych spotkali się z panem Michałem Wójcickim z Koła Łowieckiego „Orzeł” w Osieku.
Pan Michał przygotował dla nich interesującą prezentację multimedialną na temat łowiectwa i ochrony zwierzyny. Rozpoczął słowami „DARZ BÓR”. Tak właśnie pozdrawiają się myśliwi. Opowiadał, na czym polega łowiectwo, mówił też o kłusownictwie. Zaprezentował logo Polskiego Związku Łowieckiego oraz opowiedział młodym słuchaczom legendę o św. Hubercie - patronie myśliwych i leśników.
Dzieci dowiedziały się też, na jakie grupy dzieli się zwierzęta łowne. Wiedzą już, że do zwierzyny grubej zaliczamy m.in. łosie, daniele, sarny, muflony i dziki, a do drobnej - lisy, jenoty, borsuki, szopy pracze, kuny leśne i domowe, tchórze, norki, zające szaraki, króliki, bażanty, kuropatwy, dzikie gęsi itp. Wiedzą już, co zrobić, gdy podczas spaceru napotkają wnyki lub sidła zastawione przez kłusowników.
Było to pierwsze spotkanie z panem Michałem, który jest też koordynatorem ogólnopolskiego programu aktywnej edukacji ekologicznej „Ożywić pola”. W bieżącej edycji tego programu zainteresowaniem objęto pięknego ptaka, jakim jest gęgawa. Ta intrygująca gęś będzie tematem kolejnej prelekcji naszego gościa. Do zobaczenia po feriach.
Agnieszka Maciąga / Agata Terlikowska
9 stycznia klasy IV a oraz V a i V b wysłuchały w Domu Kultury w Kętach interesującej prelekcji na temat „Moje miejsce w rodzinie” oraz obejrzały wciągającą opowieść familijną pt. „Operacja Arktyka”.
Prelegent, wprowadzając w tematykę filmu, dyskutował z młodymi widzami na temat rodziny, ilustrując swoją prelekcję ciekawymi slajdami. Była mowa o tym, czym jest rodzina, bliskość, szacunek, czy jesteśmy ważni dla swojej rodziny. Dzieci doszły do wniosku, że w rodzinie możemy na sobie polegać, lubimy ze sobą przebywać, jesteśmy do siebie podobni, dbamy o siebie, mamy swoje tradycje, historie rodzinne i tajemnice. Zdarzają się czasami kłótnie i konflikty, podobnie jak w rodzinie bohaterów filmu, ale w obliczu zagrożenia troska, czułość i solidarność jednoczy rodzinę i pozwala skupić uwagę na tym, co w życiu najważniejsze.
Film opowiadał o rodzeństwie – 13-letniej Julii oraz 8 - letnich bliźniętach – Idzie i Sindre - które postanowiło odwiedzić ojca pracującego pod biegunem północnym. Dzieci zakradają się do helikoptera ratowniczego, ale na skutek zmiany trasy lądują na opuszczonej wyspie na dalekiej północy, w sercu lodowej krainy. Niewielki zapas jedzenia, dzika przyroda i brak kontaktu z cywilizacją sprawiają, że Julia i jej młodsze rodzeństwo muszą połączyć siły, aby przetrwać w nadziei, że ratunek w końcu nadejdzie. Przygoda na biegunie stanie się dla bohaterów nie tylko testem sprytu i wytrzymałości, ale też miłości oraz gotowości do poświęcenia.
Dzieciaki muszą dojrzeć w przyspieszonym tempie. Historia ma szczęśliwe zakończenie, gdyż cała trójka odnaleziona przez rodziców wraca do domu.
Uczniowie, którzy obejrzeli ten seans zgodnie stwierdzili, że był to chyba najlepszy film, jaki dotychczas widzieli w ramach programu KinoSzkoła. Z niecierpliwością czekają na kolejne.
Agnieszka Maciąga / Małgorzata Kasperek / Magdalena Rodak
„OSKAR I PANI RÓŻA” - KINO-SZKOŁA
„… próbowałem tłumaczyć rodzicom, że życie to taki dziwny prezent. Na początku się je przecenia: sądzi się, że dostało się życie wieczne. Potem się go nie docenia, uważa się, że jest do chrzanu, za krótkie, chciałoby się niemal je odrzucić. W końcu kojarzy się, że to nie był prezent, ale jedynie pożyczka. I próbuje się na nie zasłużyć.”
Oskar ma 10 lat i umiera na raka. Mówić o śmierci nigdy nie jest łatwo, ale opowiedzieć o śmierci dziecka jest niewyobrażalnie ciężko. Historia Oskara, który w ciągu 12 dni musi przeżyć całe swoje życie jest jednak nie tylko smutna, wzruszająca, ale i bardzo piękna. „Oskar i pani Róża” to światowy bestseller, powieść jest znana niemal wszystkim starszym i młodszym czytelnikom. Nasi uczniowie 12 grudnia mieli okazję oglądać film, którego reżyserem jest autor książki, czyli Eric-Emmanuel Schmitt. Klasy czwarte, piąte szkoły podstawowej oraz pierwsze gimnazjum najpierw wzięły udział w prelekcji i dyskusji na temat tego, co jest ważne wżyciu, a potem obejrzały film o niezwykłej przyjaźni umierającego chłopca i dostawczyni pizzy, która podaje się także za byłą zapaśniczkę.
Pani Róża pomogła Oskarowi pogodzić się z rodzicami, na których chłopiec był zły, że boją się mu powiedzieć prawdę o jego fatalnym stanie zdrowia, przeżyć pierwszą miłość, odnaleźć Boga…. Ona z kolei dzięki przyjaźni z umierającym chłopcem odkrywa, że nie ma niczego ważniejszego niż miłość, uczy się lubić innych ludzi. Czy taki film może mieć szczęśliwe zakończenie? Szczęśliwe na pewno nie, ale mimo wszystko dające nadzieję, że ktoś na nas tam, po drugiej stronie, zawsze czeka. Oskar pisał listy do Boga, ten ostatni był bardzo krótki „Tylko Bóg ma prawo mnie obudzić”. W przedświątecznym zabieganiu chwila refleksji, jakiej dostarczył nam bohater filmu, na pewno bardzo się przyda.
Wychowawczyni – Agnieszka Maciąga
Ostatnie spotkanie klasowe w 2016 roku miało wyjątkowy charakter.
Odświętnie ubrani uczniowie spotkali się, by przełamać się opłatkiem, złożyć sobie świąteczno – noworoczne życzenia i zasiąść przy szkolnym „wigilijnym stole” nakrytym białym obrusem. Podniosły nastrój podkreślała pięknie przystrojona choinka, bożonarodzeniowe dekoracje, odczytane na głos wersety z Pisma św. oraz dźwięki kolęd.
Samorząd klasowy złożył życzenia wychowawczyni, dyrekcji oraz wszystkim nauczycielom.
Na stole nie zabrakło tradycyjnego barszczyku z uszkami, świątecznych wypieków – babeczek, pierników, chałki z miodem, orzechów, owoców…
Ale nie menu było najważniejsze. Podczas tego wspólnego podniosłego spotkania, wszyscy czuli się jak członkowie jednej wielkiej rodziny, cieszyli się z okazji bycia z sobą. Panowała radosna atmosfera. Zarówno podczas dekorowania sali, ubierania choinki, przygotowywania stołu wigilijnego jak i sprzątania po spotkaniu, klasa udowodniła, że tworzy bardzo zgrany zespół.
Serdecznie dziękuję wszystkim uczniom i ich rodzicom, którzy przyczynili się do zorganizowania klasowej wigilijki.
Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga
6 grudnia na zajęciach z wychowawcą buzie czwartoklasistów były bardzo radosne i uśmiechnięte. Wygląda na to, że wszyscy byli przez cały rok grzeczni, bo dla każdego bez wyjątków znalazły się jakieś starannie zapakowane prezenty od św. Mikołaja.
Ten chyba najbardziej lubiany przez dzieci święty dobrze się spisał, bo zawartość paczek odpowiadała zainteresowaniom dzieci i niejedno marzenie zostało spełnione.
Pewnie Mikołaj przelatywał z rydwanem swoich reniferów tydzień wcześniej obok okien naszej klasy i zdołał podsłuchać, kiedy dzieci opowiadały, o czym marzą i co sprawiłoby im radość.
Dziękuję wszystkim pomocnikom św. Mikołaja za przygotowane paczki oraz czerwone mikołajkowe stroje podkreślające wyjątkowość tego dnia, kiedy wszystkie serca przepełnione są bezinteresownością i radością.
Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga
„ALICJA PO DRUGIEJ STRONIE LUSTRA”
2 listopada 2016 r. klasa IV a wraz z pozostałymi klasami IV - VI w ramach projektu Kino-Szkoła wybrała się do Domu Kultury w Kętach na film „Alicja po drugiej stronie lustra”. To druga część przygód znanej chyba wszystkim Alicji, która trafiła do krainy czarów.
Film miał swoją premierę w maju 2016 roku,a wytwórnia Disneya dołożyła wszelkich starań, by na ekranie dużo się działo, a efekty były spektakularne i niezapomniane. W rolach głównych wystąpili Johnny Depp – jako Szalony Kapelusznik, Mia Wasikowska – rola Alicji oraz Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Sacha Baron Cohen.
Przed seansem odbyła się prelekcja pt. „B jak baśń filmowa”, podczas której przypomniano między innymi cechy baśni, a nasi uczniowie mogli wykazać się wiedzą na temat tego gatunku.
Film oglądaliśmy w technice 3D, która przeniosła nas w magiczny świat. Alicja wraz z przyjaciółmi robi wszystko, by uratować Szalonego Kapelusznika, gotowa jest nawet stoczyć walkę z Władcą Czasu. „Alicja po drugiej stronie lustra” to opowieść o sile przyjaźni, ale chyba przed wszystkim o tym, że – jak mawiała główna bohaterka – trzeba wierzyć, że wszystko jest możliwe. A kiedy już w to uwierzymy, to dokonany rzeczy absolutnie niemożliwych.
Był to pierwszy film z pięciu, które w ramach karnetu klasa obejrzy w tym roku szkolnym. Mamy nadzieję, że pozostałe będą równie interesujące.
Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga
NO PROMIL - NO PROBLEM – zajęcia profilaktyczne w klasie IVa
Klasa IVa na zajęciach z wychowawcą wzięła udział w zajęciach profilaktycznych w ramach kampanii społecznej „NO PROMIL – NO PROBLEM”. Celem zajęć było zwiększenie świadomości uczniów w zakresie odpowiedzialności i możliwych konsekwencji ich zachowań i wyborów oraz zwrócenie uwagi dzieci na współodpowiedzialność za to, co się dzieje wokół nich oraz na drodze.
Na zajęciach dzieci definiowały pojęcie „odpowiedzialność”. Po odczytaniu bajki Ezopa o nieodpowiedzialnym koniku polnym i mrówkach wymieniały, jakie są ich obowiązki, za co i za kogo są odpowiedzialne oraz na czym polega ta odpowiedzialność. Wspólnie doszły do wniosku, że osoba odpowiedzialna rzetelnie wypełnia swoje obowiązki i zawsze dotrzymuje słowa.
W czterech grupach uczniowie układali krzyżówki, których hasło główne brzmiało „BEZPROMILOWO”. W trakcie pracy grupowej zastanawiali się, z czym kojarzy im się odpowiedzialne życie bez alkoholu.
Później wzięły udział w zabawie „Słoik czasu”. Słój oznaczał ilość czasu, jakim dzieci codziennie dysponują, piłeczki - codzienne obowiązki, ryż – przyjemności. Dzieci miały wypełnić słój mieszanką tylu obowiązków i przyjemności, ile zdołają w nim zmieścić. Po omówieniu ćwiczenia dzieci doszły do wniosku, że jeśli damy pierwszeństwo obowiązkom oraz ważnym zadaniom (piłeczki), zawsze będziemy mieli czas na przyjemności (ryż, wypełni wolne przestrzenie). Natomiast jeśli zaczniemy od przyjemności oraz łatwych nieistotnych spraw (wsypujemy do słoja sam ryż), to często nie będziemy mieli już czasu, siły ani chęci, by podejmować trudne i ważne zadania (wszystkie piłeczki się nie zmieszczą).
Tak więc ustaliliśmy, że odpowiedzialność to przyjęcie na siebie obowiązku zadbania o kogoś lub o coś. Możemy mówić o sobie, że jesteśmy odpowiedzialni wtedy, gdy w naszym życiu zajmujemy się nie tylko przyjemnościami, ale mamy także swoje obowiązki, które staramy się wypełniać. Odpowiedzialność to także konieczność odpowiadania za swoje czyny i ponoszenie za nie konsekwencji.
Jak mówi Molier „Jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za to, co robimy, także za to, czego nie robimy”.
Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga
W tegorocznej edycji konkursu pod patronatem Burmistrza Gminy Kęty do szkolnych prezentacji zgłosiło się aż 40 uczniów prawie ze wszystkich klas, pokazując swoje talenty. Klasę IVa reprezentowały Oliwka Kuś i Marysia Spadek. Obie dziewczynki wystąpiły w kategorii wokalnej, wykonując utwory „Alleluja” oraz „Ktoś mnie pokochał”.
Gratuluję Oliwce i Marysi talentu oraz odwagi pokazania swojej pasji.
Wychowawczyni - Agnieszka Maciąga
|
|