JĘZYK ANGIELSKI BRAMĄ DO WIEDZY
W maju i czerwcu uczniowie klas szóstych brali udział w innowacji z języka angielskiego w wymiarze trzech godzin tygodniowo.
Jej celem było rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w języku angielskim przez zapoznanie się z informacjami kulturoznawczymi dotyczącymi krajów anglojęzycznych (geografia, święta, muzyka itp.)
Uczestnicy zajęć mieli możliwość rozwijania swoich zainteresowań dzięki metodom aktywizującym oraz pracy z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej.
Program innowacji obejmował treści kulturowe dotyczące krajów anglojęzycznych ze szczególnym uwzględnieniem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Uczniowie poznali też bliżej Stany Zjednoczone Ameryki, Kanadę, Nową Zelandię i Australię. Szóstoklasiści indywidualnie lub w parach przygotowywali prezentacje multimedialne na temat wybranych krajów anglojęzycznych, które przedstawiali przed klasą. Wykonywali dodatkowe projekty np. pisali listy/pocztówki z wizyty w poznawanych krajach, przedstawiali graficznie i opisywali flagi wybranych krajów, wykonywali gazetki ścienne, totemy klasowe (jak to robili Indianie kanadyjscy), pisali o miejscach w Polsce, w których można spotkać duchy (jak np. w Anglii w Bramber Castle), o przesądach we własnym kraju, o nietypowych sportach w Polsce (w porównaniu z e sportami w Nowej Zelandii) itp.
Innowacja zakładała również zapoznanie uczniów z popularnymi obecnie anglojęzycznymi piosenkami. Korzystając z projektora i tablicy interaktywnej uczestnicy zajęć śpiewali piosenki anglojęzyczne zaproponowane przez nauczyciela lub wybrane przez siebie (Ed Sheeran, Billie Eilish, Shawn Mendes, Ariana Grande, One Direction, Justin Bieber,…), ćwicząc poprawną wymowę oraz wzbogacając własne słownictwo.
Korzystając z zasobów platformy językowej etutor poszerzali słownictwo, ćwiczyli rozumienie tekstów czytanych i słuchanych, poznawali ciekawe informacje na temat świąt związanym z krajami anglojęzycznymi (np. St., Patrick’s Day, Black Friday, Christmas,,…) Szczególnym powodzeniem cieszyły się językowe gry interaktywne typu „wisielec”, dopasowywanie par, krzyżówki, dobieranie podpisów.
Uczniowie pracowali również z magazynem dwujęzycznym „Odkrywca” („National Geographic”), zapoznając się z bohaterami brytyjskich legend takimi jak np. król Artur, Robin Hood czy potwór z Loch Ness,
Cel innowacji został osiągnięty, o czym świadczy m.in. pozytywnie napisany końcowy test kulturoznawczy. Okazało się również, że nauka może być dobrą zabawą, a prezentowanie swej wiedzy przed całą klasą nawet w języku angielskim wcale nie jest takie straszne.
Jestem pewna, że zdobyte doświadczenie i wiedza będą procentować w kolejnych latach nauki.
Agnieszka Maciąga