Poznać i zrozumieć biologię
Dobiegły końca zajęcia kreatywne dedykowane uczniom z klas ósmych, którzy chcieli rozwijać i poszerzać swoje zainteresowania biologiczne.
Zajęcia realizowano przez cały rok szkolny w wymiarze jednej godziny lekcyjnej tygodniowo.
W drugim półroczu omawiano treści dotyczące ewolucji życia, ekologii, ochrony przyrody i ochrony środowiska. Aktywizujące metody nauczania, które stosowano podczas zajęć rozwijały u uczniów myślenie, zachęcały ich do działania i rozwiązywania problemów. Pobudzały też aktywność emocjonalną - współpracę w zespole, komunikatywność. Umożliwiły uczniom zdobycie określonego zasobu pojęć biologicznych, jak również wzmacniały ich dociekliwość i wytrwałość.
Były to: obserwacje mikroskopowe, gry dydaktyczne, dyskusje, filmy edukacyjne, quiz o ekologii, zajęcia terenowe w szkółce roślin. Praca uczniów przebiegała indywidualnie lub grupowo z wykorzystaniem podręcznika, zeszytu ćwiczeń, kart pracy, przewodników do oznaczania roślin i zwierząt. Ósmoklasiści mieli też okazję sprawdzić swoje kompetencje rozwiązując na zajęciach biologiczną część tegorocznego egzaminu gimnazjalisty. Podczas spotkań panował przyjazny klimat zachęcający i motywujący do zdobywania wiedzy.
Uczestnikom zajęć kreatywnych z biologii dziękuję za bardzo dobrą współpracę oraz życzę sukcesów w szkołach ponadpodstawowych.
Beata Matusiak
Poniżej wypowiedzi niektórych uczestników zajęć:
Uważam, że zajęcia kreatywne z biologii były zawsze bardzo ciekawe oraz stanowiły źródło cennej wiedzy, która na pewno przyda mi się w dalszej edukacji. Dzięki nim poszerzyłam swoje zainteresowania i znalazłam odpowiedź na wiele nurtujących mnie pytań. Szczególnie podobała mi się forma prowadzonych lekcji - oglądaliśmy dużo filmów edukacyjnych, graliśmy w gry dydaktyczne, a także pracowaliśmy z mikroskopami tworząc własne preparaty mikroskopowe.
Katarzyna Płonka, kl.8b
------------------------------------------------------------------------
Była to wspaniała okazja do utrwalenia lekcji oraz do poznania wiadomości wykraczających poza treści omawiane na lekcjach.
Emilia Żmudka i Patryk Handzlik, kl.8a
------------------------------------------------------------------------
Bardzo przydatne zajęcia, które pomogły nam w wyborze profilu szkoły średniej, można było przekonać się, czy ten przedmiot jest interesujący.
Jakub Kusak, kl.8a
------------------------------------------------------------------------
Zajęcia kreatywne z biologii, na które uczęszczałam były bardzo ciekawe. Dzięki nim poszerzyłam swoją wiedzę, a sama biologia stała się przyjemna. W czasie zajęć mogłyśmy na przykład obserwować preparaty przez mikroskop lub podziwiać przyrodę w terenie.
Katarzyna Witkowska, kl. 8b