„Dobre maniery znam i mam”
W ramach realizowanego programu innowacji pedagogicznej „Dobre maniery znam i mam” uczniowie klasy II b poznali zasady dobrego wychowania Savoir – vivre, które są podstawą właściwych relacji międzyludzkich w codziennym życiu.
Dobre maniery to cecha lubiana i doceniana, to sposób na zdobycie szacunku u innych. W celu wyzwolenia twórczej aktywności wychowanków i utrwalenia nabytych wiadomości przygotowali inscenizację wiersza „Kwoka”, wykonali piękną gazetkę ścienną pod hasłem „Akademia dobrych manier”, opracowali „Kodeks kulturalnego ucznia”, wykonali „Drzewko życzliwości”. Przeprowadzono liczne pogadanki, dyskusje, oraz dokonano prezentacji multimedialnych na temat:
-
używania na co dzień zwrotów grzecznościowych,
-
zachowania wobec osób starszych - nauczycieli, pracowników szkoły,
-
zachowania na lekcji, przerwie,
-
stosunku do koleżanek i kolegów,
-
kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych: w kinie, teatrze, na basenie, podczas wycieczek, w środkach transportu (autobus, pociąg),
-
kulturalnego zachowania się przy stole i spożywania posiłków.
Program edukacyjny „Dobre maniery znam i mam” realizowałam w celu zwiększenia świadomości uczniów dotyczącej zasad dobrego wychowania. Mam nadzieję, że wpłynie to na podniesienie poziomu kultury moich uczniów, a tym samym na zmniejszenie niewłaściwych wśród nich zachowań. Każdy uczeń powinien z większym szacunkiem traktować zarówno siebie jak i innych, a to będzie miało wpływ na budowanie pozytywnych relacji między nimi.
Karolina Weźranowska