Dzisiaj jest piątek, 29 marca 2024 roku.
Zaloguj się
Zarejestruj się

Zespół szkolno-gimnazjalny w Nowej Wsi

Cytat dnia: "Człowiek jest mniej nieszczęśliwy, gdy nie jest nieszczęśliwy sam. "

Uroczysta inauguracja roku szkolnego 2019/2020

„Był taki wrzesień…”   1 września 1939 r. w polskich szkołach nie zabrzmiał dźwięk pierwszego dzwonka.

POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW

W środę, 19 czerwca 2019 r., na uroczystej gali pożegnaliśmy absolwentów naszej szkoły.

ŻEGNAJ SZKOŁO

W tym roku wyjątkowo wcześnie, gdyż już w środę, 19 czerwca, rozstaliśmy się ze szkołą na okres letniego wypoczynku.

Apel Samorządu Uczniowskiego - podsumowanie roku szkolnego 2018/19

W przeddzień zakończenia roku szkolnego odbył się apel SU, na którym podsumowano całoroczną pracę uczniów.

Całoroczne podsumowanie pracy Spółdzielni Uczniowskiej "Plusik"

Spółdzielnia Uczniowska "Plusik" liczy 15 członków. Głównym celem działalności jest prowadzenie sklepiku szkolnego.

Ostatni występ

W dniu 12 czerwca o godz. 16.00 uczniowie klasy III A z koła teatralnego „Przyjaciele” zaprezentowali przedstawienie pt. „Poczekalnia”.  

  • Uroczysta inauguracja roku szkolnego 2019/2020

  • POŻEGNANIE ABSOLWENTÓW

  • ŻEGNAJ SZKOŁO

  • Apel Samorządu Uczniowskiego - podsumowanie roku szkolnego 2018/19

  • Całoroczne podsumowanie pracy Spółdzielni Uczniowskiej "Plusik"

  • Ostatni występ

Fizyka nie tylko dla orłów

Rozwijanie w uczniach pasji – to priorytet roku szkolnego 2011/2012.

 

Chcąc sprostać, tak niełatwemu zadaniu, postaram się zarazić Was-moi uczniowie swoją pasją, którą jest zgłębianie wiedzy fizycznej i chemicznej. Mam nadzieję, że przygotowane przeze mnie projekty i konkursy będą cieszyły się popularnością. Jako nauczyciel z kilkunastoletnim stażem wiem, jak ważną formą pracy na zajęciach przeze mnie prowadzonych jest samodzielne wykonanie doświadczeń oraz przygotowywanie pomocy dydaktycznych. Nie ma to jak bezpośrednia obserwacja w czasie ich samodzielnego wykonywania i wnikliwe wyciąganie słusznych wniosków.



A więc do pracy!



Wszystkich chętnych uczniów klas I, II, III zapraszam do podjęcia wyzwania i zmierzenia się z przygotowaną propozycją.



FIZYKA NIE TYLKO DLA ORŁÓW



W miesiącu październiku zachęcam do przeprowadzenia samodzielnie w domach proponowanych doświadczeń fizycznych, a następnie złożenia z nich sprawozdań do 29 października. Wykonane doświadczenia ułatwią Wam przyswojenie podstawowych wiadomości, rozwiną wyobraźnię, spostrzegawczość oraz wyrobią umiejętność eksperymentowania, obserwowania i wnioskowania.



Powodzenia!! Szóstki czekają.



Doświadczenia do samodzielnego wykonania dla uczniów klasy I



Dział: Siły w przyrodzie.



1) Temat: Bezwładność ciał.



Materiały: dwa jajka - surowe i ugotowano na twardo


1. Połóż dwa jajka na stole i wpraw je w ruch obrotowy.
2. Zatrzymaj jajka na chwilę i natychmiast cofnij rękę.
3. Co zaobserwowałeś?
4. Opisz różnice w ruchu obu jajek. Czy można stosować ten sposób do rozpoznawania, które jajko jest surowe a które ugotowane?

2) Temat: Swobodny spadek a opory ruchu.


Materiały: moneta, papier, nożyczki


1. Przyłóż monetę do kartki papieru i wytnij z niej krążek wielkości monety.
2. Obserwuj, jak spadają moneta i krążek, gdy:
- spadają obok siebie
- krążek papierowy jest ułożony pod monetą
- krążek papierowy jest ułożony nad monetą

3. Wyjaśnij zaobserwowane efekty.

3) Temat: Warunek równowagi - siła wypadkowa.

Materiały: ciężka książka, sznurek, obciążniki (np. kamienie)


1. Obwiąż książkę sznurkiem i przyczep do niego dwa dość długie sznurki obciążone na końcu jakimś ciężarem.

2. Umieść książkę na stole a ciężarki niech zwisają na sznurkach.

3. Co można zaobserwować przy zmianie kąta między kierunkami obciążonych sznurków?

4. Kiedy siła wypadkowa działająca na książkę jest największa? Od czego to zależy?

5. Kiedy siła wypadkowa działająca na książkę jest najmniejsza? Od czego to zależy?



Doświadczenia do samodzielnego wykonania dla uczniów klasy II



Dział: Jak opisujemy ruch?


1) Temat: Z jaką szybkością średnią poruszają się różne pojazdy?

Materiały: zegarek z sekundnikiem

1. Oszacuj odległość widocznej z okna drogi np. między dwoma słupami. Pomiaru tego można dokonać za pomocą kroków.

2. Zmierz czas przejazdu kilku pojazdów np. samochodu, roweru, autobusu, samochodu ciężarowego.

3. Oblicz średnią szybkość pojazdów i wyraź ją w km/h i m/s. Sporządź tabelę, w której umieścisz dane pomiarowe.

4. Zastanów się nad dokładnością przeprowadzonych pomiarów.

5. Sporządź sprawozdanie wg schematu sprawozdań.

2) Temat: Ruch zmienny - jednostajnie przyspieszony prostoliniowy.


Materiały: dwa sznurki długości 2,5m, nakrętki od słoików lub duże guziki (10 sztuk)

1. Do każdego ze sznurków przywiąż 5 nakrętek (guzików). Do jednego tak, aby znajdowały się w jednakowych odległościach od siebie, a do drugiego tak, aby odległości między nimi miały się jak 1:3:5:7.

2. Wejdź na stół i puść na podłogę jeden sznurek a potem drugi. Wsłuchaj się w odgłosy, jakie wydają nakrętki (guziki), uderzając w podłogę. Czy słyszysz je w jednakowych odstępach czasu?
3. Jaki wniosek można wysnuć z przeprowadzonego doświadczenia.

3) Temat: Spadek swobodny.


Materiały: plastikowa butelka, woda

1. W butelce wykonaj blisko dna mały otworek średnicy około 2mm.

2. Zastanów się jak będzie wypływała woda z butelki, gdy będziesz ją trzymał na wysokości głowy i jak zmieni się wypływ wody, jeżeli butelkę puścisz swobodnie. Zapisz swoje przypuszczenia a następnie sprawdź doświadczalnie.

3. Jak wyjaśnisz przebieg tego doświadczenia.



Doświadczenia do samodzielnego wykonania dla uczniów klasy III



Dział: O prądzie elektrycznym.

1) Temat: Opór elektryczny. Prawo Ohma.

Materiały: bateria, przewód bez izolacji, żaróweczka z latarki, świeca

1. Środkową część przewody zwiń w spiralkę i połącz w obwód z baterią i żaróweczką.

2. Postaw pod spiralę palącą się świecę.

3. Co obserwujesz? Jak wyjaśnić to zjawisko?

2) Temat: Praca i moc prądu elektrycznego.

1. Odczytaj dwa razy w odstępie 2 dni wskazania licznika energii elektrycznej, zużytej w swoim domu.

2. Na podstawie tych odczytów oblicz wartość zużytej w ciągu 2 dni energii elektrycznej.

3. Oblicz koszt zużycia energii, odczytując z rachunku za energię elektryczną koszt 1 kWh.

4. Oszacuj koszt zużycia energii elektrycznej w twoim mieszkaniu w ciągu 1 miesiąca.

5. Jak można zmniejszyć ilość zużytej energii elektrycznej w domu?

6. Które z domowych urządzeń elektrycznych są najbardziejkosztowne w eksploatacji?



Schemat sprawozdania z doświadczenia:



1. Podaj imię i nazwisko, klasę i datę wykonania ćwiczenia oraz jego temat.

2. Wymień materiały użyte w doświadczeniu oraz opisz czynności, które wykonałeś w czasie przygotowania i przebiegu doświadczenia.

3. Przedstaw przebieg doświadczenia za pomocą schematycznych rysunków i ich opis.

4. Zapisz wyniki pomiarów, obserwacji i spostrzeżeń lub opis zjawiska, obliczenia.

5. Zapisz wnioski wysnute z doświadczenia, wyjaśnienie badanego zjawiska.



Ocena wykonanej pracy


Ocena doświadczalnego zadania domowego odbywa się na podstawie sprawozdania. Przy ocenie pod uwagę będą brane między innymi:

- wnikliwość przeprowadzonej obserwacji
- celność wniosków (uwzględniając wiek rozwojowy ucznia oraz zasób wiedzy zdobytej na lekcji)
- pomysłowość przy wykonywaniu doświadczeń
- rzetelność wykonania doświadczeń
- ustosunkowanie się ucznia do wszystkich punktów schematu sprawozdania
- staranność wykonania sprawozdania

 

 mat. źródł. "Dośw. zad. domowe" - E. Lenik

 

Anna Grzywa